Saturday 19 November 2011

Kita tak berhak halang hak orang lain/ We got no right to stop their rights

Kita tidak berhak menghalang hak orang lain

Tindakan polis terhadap penganjur Seksualiti Merdeka jadi bahan ketawa apabila saya bangkitkan dalam satu forum di Bilbao.Berkenaan isu ini, pendirian saya jelas: Selagi seseorang itu bernama manusia, dia tetap mempunyai hak asasi sebagai manusia.

Salah satu aspek terpenting dalam hak asasi adalah hak untuk bersuara dan menyatakan pendapat. Begitu juga dalam hal LGBT, mereka adalah manusia, oleh itu kita tidak berhak menghalang mereka untuk mempratiskan hak asasi mereka.Kita boleh tidak bersetuju, kita boleh mengkritik, kita boleh mempersoal, tetapi kita tidak boleh menghalang mereka dari menyatakan pendapat mereka.

 Dalam satu kartun, saya melukiskan bahawa burung dibayar untuk bercakap, tapi manusia...?

 We got no right to stop their rights

The police action to stop Seksualiti Merdeka organizer became a laughing topic when I brought it up in one of the forums in Bilbao.My stand in this issue is clear: As far as the entity is a human, he or she is entitled to human rights.One of the fundamental aspect of human right is the rights of expression.


LGBT, as they called it, is a group of humans, so we have got no right to stop their rights. We may not agree with them, we can criticize them, but we cannot stop them from expressing their views.


In one of my cartoons, I drew people paying to listen to a "speaking bird", but how about humans...?

No comments:

Post a Comment