Monday 5 December 2011

PENJUALAN Even My Pen Have A Stand! berjaya disekat pihak berkuasa

Berbagai taktik diguna kerajaan untuk menghalang saya melukis/menerbit buu Kartun. Mula-mula pada September 2009, KDN datang dan merampas 408 naskah Gedung Kartun di pejabat saya. Gedung Kartun diharamkan.

Saya teruskan menerbitkan kartun. Kemudian, pada Jun 2010 mereka haramkan lima buku saya; 1Funny Malaysia, Perak Darul Kartun, Isu Dalam Kartun vol 1, Isu Dalam Kartun vol 2 dan Isu Dalam Kartun vol 3.

Saya masih teruskan dengan menerbitkan "Cartoon-O-Phobia". Pada 24 September 2010, beberapa jam sebelum buku ini dilancarkan, sepuluh pegawai polis datang ke pejabat saya, merampas 66 naskah "Cartoon-O-Phobia" dan menangkap dan melokap saya di Akta Hasutan.

Pada masa yang sama, sepasukan 20 orang polis pergi ke kilang percetakan dan mengugut serta memberi amaran "agar tidak mencetak buku saya di masa akan datang atau lesen percetakan terancam."

Ada kilang memberitahu saya bahawa pihak berkuasa mengugut "kamu boleh mencetak bahan lucah, tapi jangan buku Zunar."

Akibatnya sulit sekali untuk mencari kilang yang berani mencetak buku terbaru saya, Even My Pen Have A Stand!. Saya menghubungi pencetak-pencetak dari Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Seremban, tetapi tidak ada yang berani walau pun akhirnya setelah dua bulan mencari berjumpa.

Pekedai-pekedai di seluruh negara juga diugut agar tidak menjual buku-buku saya atau menghadapi tindakan mahkamah dan juga lesen perniagan mereka di tarik balik. Taktik yang digunakan ialah apabila gagal menghalang saya, mereka menggunakan kaedah baru iaitu menakutkan-nakutklan pencetak dan penjual.

Taktik mereka berjaya. Saya baru mendapat email dari pengedar utama Gerak Budaya bahawa semua kedai - MPH, Popular dan Times Bookshop dengan rasminya menolak untuk menjual buku terbaru saya, Even My Pen Have A Stand!

Buku "Even My Pen Has a Stand" kini hanya dapat dijual secara online melalui link ini http://bit.ly/mPb9gl

5 comments:

  1. beli jgn tak beli...nnti menyesal plak

    ReplyDelete
  2. Sanggup k'jaan buat kerja mcm tu. Semoga dpt byk pembeli utk buku ini. Jgn mengaku kalah kepada yg zalim.

    ReplyDelete
  3. Ini adalah promosi yg paling mahal...makin disekat,makin dicari...apa2pun sy dah ada naskah keramat tu...ahaks.....amn

    ReplyDelete