Tuesday 13 December 2011

Apakah kartun ini menghina mahkamah?

Kartun ini tersiar dalam sebuah laman web di Amsterdam. 


Banyak pihak menyatakan kartun saya ini menghina mahkamah. Apakah benar?

Penjelasan saya: Dalam keadaan sesebuah mahkamah adil dan mendaulat hukum, kartun ini saya akui boleh dianggap menghina mahkamah. Tetapi dalam situasi dimana mahkamah membiarkan diri mereka menjadi perkakas penguasa seperti di Malaysia, mahkamah sebenarnya menghina diri mereka sendiri. Kartun ini hanya merakam dalam bentuk visual.

Secara adil, kredibilit hakim-hakim kita bermula dengan baik sejak merdeka.

Tetapi pada tahun 1988, Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas bersama dua lagi hakim kanan dipecat semata-mata untuk memuaskan nafsu Mahathir untuk terus berkuasa.  Sejak itu, sistem kehakiman negara tercemar dan ternoda. Hakim-hakim pengampu, tidak berwibawa, tidak punya jati diri dinaikkan jawatan.

Manakala hakim-hakim yang berwibawa yang menjalankan tugas mengikut hukum dihukum dengan diketepikan atau di"peti-sejukkan."

Kita lihat jelas bagaimana hakim-hakim mengikut skrip penguasa dalam kes Anwar, kes Beng Hock dan kes Altantuya. Dalam kes Anwar, hakim asal yang tegas, James Foong ditukar dan diganti dengan Augustine Paul. Dalam kes Altantuya kakim kanan, KN Sagara yang adil ditukar kepada yang lemah dan boleh dipulas telinganya.

Ini adalah sebhagian contoh dari senarai panjang. Neraca jadi tidak seimbang, yang punya kuasa menang, yang lemah terus diinjak. Berapa ramai orang yang tidak bersalah menjadi mangsa dan dipenjara kerana angkara hakim-hakim ini.

Islam menggariskan satu prinsip keadilan yang sangat penting buat pedoman para hakim (sekiranya ada keraguan). "Lebih baik membebaskan 1000 orang yang bersalah daripada memenjarakan satu orang yang tidak bersalah." .

Betapa besarnya dosa hakim-hakim curang sehingga Imam Ali mengingatkan bahawa "dua dari tiga hakim masuk neraka." Saya risau dalam keadaan di Malaysia ia menjadi "empat dari tiga hakim masuk neraka, yang keempat ialah ketua hakim."

4 comments:

  1. wow! I like your new commentary and explanation on your cartoons! The story behind the toons are really inspiring!

    - mob1900

    ReplyDelete
  2. Thanks mob. this is my little contribution. By doing this, I hope more and more people will understand the situation in Malaysia and make a bold active to save our country

    ReplyDelete
  3. Saving from what? and what option do we have? opposition? You serious?

    ReplyDelete